Pandemia Covid-19 spowodowała przeniesienie wielu codziennych aktywności w sferę wirtualną. Dostęp do Internetu i posiadanie umiejętności cyfrowych stały się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej dla pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym. W 2020 r., w chwili pojawienia się pandemii w kraju, w polskich gospodarstwach domowych Internet, przeważnie szerokopasmowy, był równie rozpowszechniony co przeciętnie w krajach UE (nie posiadało go 10% polskich gospodarstw domowych, tj. o ponad połowę mniej niż w 2015 r.). Dostęp do sieci miały już niemal wszystkie gospodarstwa domowe z dziećmi na utrzymaniu. Najmniej powszechny był Internet w gospodarstwach osób samotnych – nadal ¼ z nich go nie posiadała (pięć lat wcześniej – ponad połowa). Od 2015 r. dostęp do Internetu poprawił się na całym obszarze kraju, a zróżnicowania przestrzenne pod tym względem zmniejszyły się. Najbardziej rozpowszechniony był Internet wśród gospodarstw domowych zamieszkujących wysoko zurbanizowane tereny Polski zachodniej (w 2020 r. w domu posiadało go 93% gospodarstw), a najmniej – wśród tych zamieszkałych na nisko zurbanizowanych obszarach wschodniej części kraju.
Pod względem korzystania z Internetu mieszkańcy Polski stopniowo doganiali obywateli tych krajów UE, w których jest to bardziej rozpowszechniona aktywność. W 2020 r. w Polsce korzystanie z sieci1 deklarowało 83% osób dorosłych (wobec 68% w 2015 r.), podczas gdy w UE ten odsetek wyniósł 88%. Od 2015 r. o połowę obniżył się odsetek Polaków, którzy nigdy nie korzystali z Internetu (do 13% w 2020 r.). Zmniejszyło się zróżnicowanie w korzystaniu z Internetu pomiędzy osobami w różnym wieku oraz o odmiennym wykształceniu i o różnym statusie zawodowym. Pomimo wyraźniej poprawy nadal w najmniejszym stopniu Internet był rozpowszechniony wśród osób starszych, spośród których w 2020 r. tylko 43% zadeklarowało, że korzysta z sieci (w 2015 r. odsetek ten był o połowę mniejszy).
Internet służył mieszkańcom Polski głównie w celu korzystania z poczty elektronicznej, czytania wiadomości, gazet lub czasopism online, a także wyszukiwania informacji o towarach i usługach. Cele te nie zmieniły się istotnie w okresie pięciu lat. Zwiększyła się natomiast częstotliwość korzystania z tych możliwości, wzrosła również popularność wideorozmów i bankowości elektronicznej.
Wraz z rozwojem wachlarza usług oferowanych przez e-administrację, coraz większą popularnością wśród mieszkańców cieszyła się ta forma załatwiania spraw urzędowych. W 2020 r. z e-administracji korzystało 42% mieszkańców Polski, przede wszystkim w celu wysyłania wypełnionych formularzy i wyszukiwania informacji na stronach administracji publicznej. Najczęściej z usług elektronicznej administracji publicznej korzystali mieszkańcy województwa mazowieckiego (52% dorosłych mieszkańców) i dolnośląskiego (47%), a najrzadziej – województw opolskiego (29%) i świętokrzyskiego (34%).
Od 2015 r. rozwinęły się umiejętności cyfrowe2 mieszkańców Polski. Jednak wciąż niemal połowa użytkowników Internetu nie posiadała ich nawet na podstawowym poziomie3. Utrzymała się zależność poziomu umiejętności cyfrowych od wieku użytkowników. Nadal najlepszymi umiejętnościami mogły pochwalić się osoby najmłodsze, spośród których w 2020 r. ok. 90% posiadało je na poziomie co najmniej podstawowym (w tym 64% na ponadpodstawowym). Wraz z wiekiem umiejętności malały – w grupie osób najstarszych4 zaledwie 10% miało je na przynajmniej podstawowym poziomie (w tym 2% na ponadpodstawowym). Podobnie jak pięć lat wcześniej, umiejętności cyfrowe użytkowników Internetu były zróżnicowane regionalnie: na najwyższym poziomie posiadali je mieszkańcy województwa mazowieckiego, a na najniższym – województwa świętokrzyskiego.
Raport 2021
Polska na drodze zrównoważonego rozwoju
Inkluzywny wzrost gospodarczy
Copyright (c) 2021 ApexCharts
Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa
SDG@stat.gov.pl