Minione dziesięciolecie przyniosło w Polsce (w porównaniu z początkiem tysiąclecia) zmiany w poprawie umiejętności uczniów, zarówno w przypadku dziewcząt, jak i chłopców. Dziewczęta osiągały w ostatniej dekadzie lepsze wyniki niż chłopcy z zakresu czytania (choć różnice między nimi pod tym względem malały). Umiejętności matematyczne oraz przyrodnicze dziewcząt i chłopców nie różniły się znacząco. Pod względem posiadanych umiejętności uczennice i uczniowie z Polski zostali w ostatniej edycji badania (w 2018 r.) ocenieni jako jedni z najlepszych w krajach OECD, zajmując wyższe pozycje w rankingu niż w 2015 r. Piętnastolatki uplasowały się w 2018 r. na 5. pozycji w zakresie wyników z dwóch obszarów: czytania oraz z matematyki, i na 7. miejscu jeśli chodzi o nauki przyrodnicze (chłopcy znaleźli się odpowiednio na 5. miejscu w czytaniu i w naukach przyrodniczych i na 6. w zakresie umiejętności matematycznych).
Polki w wieku 18-24 lata częściej niż ich rówieśnicy kontynuują naukę po ustaniu obowiązku szkolnego – to zjawisko jest powszechne w większości krajów UE. Ponadto młode Polki przerywały kształcenie na wczesnych etapach edukacji rzadziej niż przeciętnie ich rówieśniczki w UE. W ostatnim dziesięcioleciu z dalszej edukacji rezygnowało w Polsce mniej kobiet niż mężczyzn w wieku 18-24 lata (w 2022 r. 4% kobiet i 6% mężczyzn). W ostatnich latach odsetek kobiet niekontynuujących nauki wzrósł jednak nieznacznie w stosunku do 2010 r., podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten zmalał.
Wyszczególnienie | 2010 | 2022 |
---|---|---|
Polska | 3,5 | 3,7 |
UE | 11,6 | 8,0 |
Wyszczególnienie | 2010 | 2022 |
---|---|---|
Polska | 7,2 | 5,7 |
UE | 15,9 | 11,1 |
Wyszczególnienie | 2022 |
---|---|
Rumunia | 15,0 |
Bułgaria | 11,7 |
Węgry | 11,7 |
Hiszpania | 11,2 |
Niemcy | 10,7 |
Włochy | 9,1 |
Malta | 8,4 |
Dania | 7,8 |
Estonia | 7,5 |
Austria | 7,4 |
Luksemburg | 7,3 |
Słowacja | 7,3 |
Cypr | 6,9 |
Szwecja | 6,8 |
Finlandia | 6,4 |
Francja | 6,0 |
Czechy | 5,2 |
Belgia | 4,8 |
Grecja | 4,5 |
Niderlandy | 4,3 |
Łotwa | 4,0 |
Litwa | 4,0 |
Portugalia | 3,9 |
Słowenia | 3,9 |
POLSKA | 3,7 |
Irlandia | 2,8 |
Chorwacja | 1,6 |
Również częściej niż mężczyźni kobiety w Polsce podejmują i kończą studia wyższe. W 2022 r., w grupie wieku od 25 do 34 lat, wykształcenie wyższe osiągnęło 50 na 100 kobiet i 31 na 100 mężczyzn, nieznacznie więcej niż na początku poprzedniej dekady. Polki nieznacznie częściej niż Polacy kontynuowały kształcenie również w wieku dorosłym – takie kształcenie podejmowało 8% kobiet i 7% mężczyzn w 2022 r. między 25 a 64 rokiem życia (tj. więcej niż na początku poprzedniej dekady). W porównaniu z innymi Europejkami, Polki podejmowały kształcenie w wieku dorosłym blisko dwukrotnie rzadziej.
W następstwie zmian demograficznych liczba studiujących na polskich uczelniach stopniowo zmniejsza się (w ciągu dekady o 1/3). Wśród społeczności studenckiej nieustannie przeważają kobiety – w ostatnim dziesięcioleciu studentki stanowiły blisko 60% słuchaczy studiów na polskich uczelniach (tj. więcej niż średnio w UE, gdzie kobiety stanowiły 54% osób studiujących).
Wraz ze spadkiem liczby osób studiujących w Polsce zmniejsza się też liczba osób kończących studia. W roku akademickim 2021/2022 liczba absolwentów była o ponad 40% niższa niż w 2010/2011. Zdecydowanie częściej uczelnie kończą kobiety i częściej otrzymują dyplom ukończenia studiów. W minionym dziesięcioleciu kobiety stanowiły średnio niemal 2/3 wszystkich absolwentów studiów wyższych w Polsce. Różnice pogłębiają się dodatkowo w zależności od kierunków kończonych studiów. Kobiety przeważają wśród absolwentów większości grup kierunków; od lat najbardziej dominują na kierunkach związanych z kształceniem oraz ze zdrowiem i opieką społeczną (w obu dyscyplinach stanowią ponad 80% wszystkich absolwentów). W mniejszości są absolwentki kierunków teleinformacyjnych i związanych z techniką, przemysłem i budownictwem, których ukończenie zwiększa szanse na znalezienie lepiej opłacanego zatrudnienia.
Wyszczególnienie | kobiety | mężczyźni |
---|---|---|
kształcenie | 83,0 | 17,0 |
zdrowie i opieka społeczna | 81,0 | 19,0 |
nauki humanistyczne i sztuka | 72,5 | 27,5 |
nauki przyrodnicze, matematyka i statystyka | 70,8 | 29,2 |
nauki społeczne, dziennikarstwo i informacja | 69,8 | 30,2 |
biznes, administracja i prawo | 66,1 | 33,9 |
OGÓŁEM | 62,8 | 37,2 |
usługi | 60,7 | 39,3 |
rolnictwo | 58,9 | 41,1 |
indywidualne studia międzyobszarowe | 48,4 | 51,6 |
technika, przemysł, budownictwo | 39,2 | 60,8 |
technologie teleinformacyjne | 15,8 | 84,2 |
Kobiety częściej niż mężczyźni, po zdobyciu dyplomu ukończenia studiów wyższych, kontynuują naukę, podejmując studia podyplomowe. Od 2010 r. stanowią one przeciętnie 70% uczestników tego typu studiów. Decydując się na uzupełnianie wiedzy, Polki najczęściej wybierają studia dotyczące: zdrowia i opieki społecznej, biznesu, administracji i prawa oraz kształcenia (w sumie te trzy dyscypliny wybiera 80% słuchaczek studiów podyplomowych). Polacy natomiast dokształcają się najczęściej w zakresie zdrowia i opieki społecznej oraz biznesu, administracji i prawa (razem te kierunki wybiera prawie 70% mężczyzn). Podobnie jak w przypadku studiów wyższych, również większość kierunków studiów podyplomowych jest zdominowana przez kobiety, z wyjątkiem zmaskulinizowanych kierunków teleinformacyjnych i kierunków związanych z techniką, przemysłem i budownictwem.
Wyszczególnienie | kobiety | mężczyźni |
---|---|---|
doktor | 55,0 | 45,0 |
doktor habilitowany | 45,7 | 54,3 |
profesor | 37,0 | 63,0 |
Wyszczególnienie | kobiety | mężczyźni |
---|---|---|
doktor | 53,1 | 46,9 |
doktor habilitowany | 36,5 | 63,5 |
profesor | 25,3 | 74,7 |
Na studiowanie na polskich uczelniach decyduje się coraz więcej młodych osób z zagranicy – ich liczba wzrosła pięciokrotnie od początku poprzedniej dekady (z 21 tys. w 2010 r. do 105 tys. w 2022 r.). Przy rosnącej liczbie cudzoziemców studiujących w Polsce oraz malejącej liczbie studentów ogółem, cudzoziemcy stanowią coraz większy odsetek społeczności studenckiej w naszym kraju (w 2010 r. stanowili oni nieco ponad 1% ogółu studiujących, a w 2022 r. już niemal 9%). W latach 2010-2021 kobiety stanowiły około połowę studentów zza granicy kształcących się w Polsce, natomiast w 2022 r. ich udział obniżył się do 46%.
Wyszczególnienie | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
kobiety | 10,9 | 12,4 | 15,2 | 19,1 | 24,3 | 29,5 | 33,7 | 37,2 | 40,1 | 40,7 | 42,7 | 45,3 | 48,7 |
mężczyźni | 10,5 | 11,9 | 13,9 | 16,9 | 21,8 | 27,6 | 32,1 | 35,5 | 38,1 | 41,5 | 42,0 | 44,1 | 56,7 |
Od 2010 r. największą grupę cudzoziemców decydujących się na studia w Polsce stanowią mieszkańcy Europy (ich udział w latach 2010-2022 wahał się od 70% do niemal 84%); pozostała część studiujących w Polsce obcokrajowców pochodzi głównie z Azji i coraz częściej z Afryki. Europa jest również kontynentem, który jest najliczniej reprezentowany przez kobiety (w latach 2010-2021 kobiety stanowiły od 54% do 56% ogółu studiujących z krajów europejskich; w 2022 r. ich udział zmniejszył się jednak do 49% w związku ze znacznym napływem mężczyzn z Ukrainy). Z kolei w mniejszości są kobiety pochodzące m.in. z krajów Azji (dodatkowo ich udział wśród studentów z tego regionu jest coraz mniejszy; w latach 2010-2022 zmniejszył się z 43% do 36%) oraz z krajów Afryki (choć ich udział jest coraz liczniejszy; od 2010 r. wzrósł z niespełna 30% do ponad 42% w 2022 r.).
Krajami, z których pochodzi najwięcej osób zza granicy studiujących w Polsce są od lat Ukraina i Białoruś. W 2022 r. Ukrainki stanowiły 46% wszystkich cudzoziemek studiujących w Polsce, a Białorusinki 15%. W 2022 r. liczba studentów z Ukrainy wzrosła w skali roku o 33% (z 36 tys. w 2021 r. do 48 tys. w 2022 r.). Znacznie większy był wzrost liczby studiujących mężczyzn (o 67%) niż kobiet (o 9%).
Najczęściej wybieraną grupą kierunków przez cudzoziemców pozostaje biznes, administracja i prawo (w 2022 r. wybrało ją 35% mężczyzn i 28% kobiet). Kierunkami, które cieszą się większą popularnością wśród cudzoziemek niż cudzoziemców są m.in.: kształcenie oraz nauki humanistyczne i sztuka. Z kolei cudzoziemcy częściej wybierają m.in. technologie informacyjne, indywidualne studia międzyobszarowe, a także studia związane z techniką, przemysłem i budownictwem.
Wyszczególnienie | kobiety | mężczyźni |
---|---|---|
kształcenie | 70,0 | 30,0 |
nauki humanistyczne i sztuka | 68,0 | 32,0 |
rolnictwo | 60,6 | 39,4 |
zdrowie i opieka społeczna | 60,4 | 39,6 |
nauki społeczne, dziennikarstwo i informacja | 54,1 | 45,9 |
nauki przyrodnicze, matematyka i statystyka | 53,5 | 46,5 |
usługi | 53,4 | 46,6 |
OGÓŁEM | 46,2 | 53,8 |
biznes, administracja i prawo | 40,6 | 59,4 |
technika, przemysł i budownictwo | 28,9 | 71,1 |
indywidualne studia międzyobszarowe | 22,5 | 77,5 |
technologie teleinformacyjne | 18,8 | 81,2 |
W Polsce kobiety bardziej aktywnie niż mężczyźni korzystają z systemu edukacji: rzadziej kończą przedwcześnie naukę, częściej osiągają wykształcenie wyższe i biorą udział w kształceniu w wieku dorosłym. W wieku szkolnym dziewczęta posiadają – w zależności od dziedziny – zbliżone lub nieco lepsze niż chłopcy umiejętności w nauce.
Polki chętniej niż mężczyźni podejmują naukę na studiach wyższych, częściej też kontynuują ją na studiach podyplomowych. Kierunkami, na których stanowią one większość są te związane z kształceniem, a także ze zdrowiem i opieką społeczną.
Choć kobiety stanowią ponad połowę osób z wykształceniem wyższym i ponad połowę doktorantów, to rzadziej niż mężczyźni awansują naukowo. Otrzymują one mniej stopni doktorów habilitowanych i tytułów profesorskich niż mężczyźni.
Cudzoziemcy stanowią coraz większą grupę osób studiujących w Polsce; najczęściej pochodzą oni z krajów europejskich. Udział kobiet wśród studiujących cudzoziemców w Polsce przez lata był podobny jak mężczyzn, a w 2022 r. zmniejszył się w wyniku licznego napływu studentów z Ukrainy.