Raport SDG 2024
Dzieci w kontekście zrównoważonego rozwoju
Nauka i wolontariat
Droga edukacyjna młodych Polaków

Coraz więcej dzieci korzysta z wychowania przedszkolnego przed rozpoczęciem obowiązku edukacji; jednocześnie coraz mniej młodych dorosłych rezygnuje z nauki po ustaniu tego obowiązku. Na wszystkich etapach edukacji obowiązkowej rośnie odsetek uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Młodzież w cyfrowym świecie

W Polsce, podobnie jak przeciętnie w UE, młodzież korzysta z Internetu częściej niż ludność w innych grupach wieku. Młodzi Polacy najczęściej wykorzystują Internet do prowadzenia rozmów oraz do korzystania z komunikatorów internetowych. Kompetencje młodzieży polskiej w zakresie bezpieczeństwa korzystania z Internetu są niższe niż ich rówieśników średnio w UE.

Wyniki w nauce i umiejętności

W 2022 r. wyniki dotyczące umiejętności uczniów w Polsce były jednymi z najniższych w historii pomiarów badaniem PISA, choć wciąż pozostawały wyższe niż średnia OECD (która również była jedną z najniższych w historii badania). Średnie wyniki uczniów z egzaminu ósmoklasisty poprawiały się od początku wprowadzenia egzaminu, natomiast poziom zdawalności egzaminów maturalnych był zmienny w kolejnych latach.

Zaangażowanie w wolontariat

Młodzi Polacy, jak większość mieszkańców naszego kraju, chętniej uczestniczą w wolontariacie indywidualnym niż instytucjonalnym lub w ramach organizacji. W 2022 r. zaangażowanie młodzieży w wolontariat było mniejsze niż w 2016 r.