Urbanizacja na świecie
Postępująca urbanizacja jest procesem od lat obserwowanym we wszystkich regionach świata. Liczba ludności miejskiej rośnie dużo szybciej niż wiejskiej – od 2000 r. zwiększyła się o 53%, podczas gdy na terenach wiejskich przybyło w tym okresie 4% mieszkańców. Obecnie w miastach żyje ponad połowa światowej populacji, podczas gdy w latach 50. XX wieku zamieszkiwała je jedna trzecia ludności. Najbardziej zurbanizowanymi regionami są: Ameryka Północna, Ameryka Łacińska i Karaiby oraz Europa, gdzie mieszkańcy miast stanowią zdecydowaną większość ludności. Najmniej zurbanizowane pozostają Afryka (43%) oraz Azja (50%).
Życie w mieście nie zawsze oznacza dobre warunki mieszkaniowe. Szacuje się, że ponad 1 miliard osób na świecie (niemal ¼ mieszkańców miast) żyje w slumsach lub nieformalnych osadach – jest to o blisko 200 milionów więcej niż w 2000 r. Problem ten występuje przede wszystkim w regionach rozwijających się położonych na obszarze Afryki (zwłaszcza jej subsaharyjskiej części, gdzie w slumsach żyje 56% wszystkich mieszkańców miast) oraz Azji (30%), Oceanii (23%) i Ameryki Łacińskiej (20%). Jedne z największych slumsów na świecie znajdują się w brazylijskim Rio de Janeiro. Szacuje się, że tzw. fawele (dzielnice nędzy) w tym mieście zamieszkuje ok. 1,5 miliona osób (prawie ¼ wszystkich mieszkańców Rio de Janeiro).
Odsetek mieszkańców miast (%)
Pobierz więcej danych (.xls)2005 | 2018 | |
---|---|---|
ŚWIAT | 49,2 | 55,3 |
AFRYKA | 36,9 | 42,5 |
Afryka Wschodnia | 22,5 | 28,0 |
Afryka Środkowa | 42,6 | 49,5 |
Afryka Północna | 49,3 | 52,0 |
Afryka Południowa | 56,5 | 63,6 |
Afryka Subsaharyjska | 33,7 | 40,4 |
Afryka Zachodnia | 37,8 | 46,4 |
AZJA | 41,2 | 49,9 |
Azja Wschodnia | 48,3 | 62,9 |
Azja Południowo-Środkowa | 31,3 | 36,2 |
Azja Środkowa | 46,8 | 48,2 |
Azja Południowa | 30,7 | 35,8 |
Azja Południowo-Wschodnia | 41,1 | 48,9 |
Azja Zachodnia | 65,8 | 71,6 |
EUROPA | 71,9 | 74,5 |
Europa Wschodnia | 68,5 | 69,6 |
Europa Północna | 78,9 | 82,2 |
Europa Południowa | 67,8 | 71,5 |
Europa Zachodnia | 77,3 | 79,9 |
AMERYKA ŁACIŃSKA I KARAIBY | 77,1 | 80,7 |
Karaiby | 65,4 | 71,3 |
Ameryka Środkowa | 70,3 | 74,7 |
Ameryka Południowa | 81,1 | 84,1 |
AMERYKA PÓŁNOCNA | 80,0 | 82,2 |
OCEANIA | 68,0 | 68,2 |
Rozwój miast odbywa się kosztem środowiska naturalnego i przyczynia się m.in. do zanieczyszczenia atmosferycznego. Charakterystyczne dla stref miejskich jest m.in. wysokie stężenie rakotwórczego benzo(a)pirenu oraz pyłów zawieszonych PM10 i PM2,5. Średnio na świecie poziom pyłów zawieszonych PM2,5 od początku dekady niemal pięciokrotnie przekracza normę zalecaną przez WHO, która wynosi 10 μg/m3. Poziom zanieczyszczenia jest zróżnicowany pomiędzy regionami w zależności od ich stopnia rozwoju gospodarczego, urbanizacji i uprzemysłowienia. Najbardziej zanieczyszczonym regionem świata od lat pozostaje Azja, w szczególności jej południowa część (gdzie stężenie PM2,5 ośmiokrotnie przekracza normę) oraz wschodnia (gdzie stężenie jest pięciokrotnie wyższe od zaleceń). Wysokie zanieczyszczenie powietrza pyłami charakteryzuje również Afrykę, zwłaszcza jej część północną i subsaharyjską, w których (w przeciwieństwie do Azji) stężenie pyłów PM2,5 stopniowo rośnie i obecnie jest ponad pięć razy wyższe od normy WHO. Regionami o najniższym stężeniu pyłów zawieszonych, choć nadal wyższym od normy, są Oceania, Europa oraz Ameryka.
Narażenie na zanieczyszczenie powietrza pyłem zawieszonym PM2,5 (μg/m3)
Dopuszczalna roczna norma WHO (10 μg/m3)
Pobierz więcej danych (.xls)2000 | 2017 | |
---|---|---|
ŚWIAT | 46 | 46 |
Afryka Północna i Środkowy Wschód | 50 | 55 |
Południowa Afryka Subsaharyjska | 26 | 24 |
Środkowa Afryka Subsaharyjska | 43 | 43 |
Wschodnia Afryka Subsaharyjska | 33 | 34 |
Zachodnia Afryka Subsaharyjska | 55 | 59 |
Andyjska Ameryka Łacińska | 26 | 21 |
Środkowa Ameryka Łacińska | 25 | 20 |
Południowa Ameryka Łacińska | 19 | 15 |
Karaiby | 20 | 17 |
Azja Południowa | 80 | 84 |
Azja Środkowa | 29 | 26 |
Azja Wschodnia | 61 | 53 |
Azja Południowo-Wschodnia | 25 | 21 |
Europa Środkowa | 23 | 19 |
Europa Wschodnia | 20 | 17 |
Europa Zachodnia | 15 | 12 |
Oceania | 15 | 13 |
Polskie miasta a jakość powietrza
Zanieczyszczenie powietrza to również jeden z największych problemów, z jakim mierzą się miasta w Polsce. Według WHO 36 polskich miast znajduje się wśród 100 najbardziej zanieczyszczonych miast UE. Polska jest jednym z krajów UE o najwyższym stężeniu pyłów zawieszonych. Choć narażenie na pyły zmniejszyło się od początku dekady (PM2,5 do 24,30 µg/m3, a PM10 do 33,20 µg/m3), to nadal wyraźnie przekracza normę WHO i jest znacznie wyższe od obserwowanego przeciętnie w UE (13,80 µg/m3 i 21,60 µg/m3). Polska niekorzystnie wypada na tle państw UE również pod względem średniorocznego stężenia benzo(a)pirenu. W większości państw UE stężenie tego związku w powietrzu jest niższe od dopuszczalnego poziomu wyznaczonego przez prawo unijne (1 µg/m³), tymczasem w Polsce od lat przekracza ją pięciokrotnie (obecnie wynosi 4,80 µg/m3, a w 2010 r. – 5,77 µg/m3). Na duże stężenie benzo(a)pirenu w Polsce głównie wpływa korzystanie z domowych pieców i kotłowni węglowych. Pochodząca z gospodarstw indywidualnych tzw. „niska emisja” odpowiada za 87% emisji benzo(a)pirenu w powietrzu.
Narażenie na zanieczyszczenie powietrza pyłem zawieszonym PM2,5 i PM10 (μg/m3)
Dopuszczalna roczna wartość w dyrektywie UE w sprawie jakości powietrza (PM2,5 - 25 μg/m3; PM10 – 40 μg/m3)
Pobierz więcej danych (.xls)2010 | 2018 | ||
---|---|---|---|
PL | PM2,5 | 30,5 | 24,3 |
PM10 | 39,7 | 33,2 | |
UE |
PM2,5 | 18,1 | 13,8 |
PM10 | 26,3 | 21,6 |
Transport w Polsce
Zanieczyszczenia powietrza emitowane są m.in. przez transport, w tym przede wszystkim przez transport drogowy. Ponad 70% całkowitej emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu generują samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki i autobusy; pozostała część zanieczyszczeń pochodzi głównie z transportu morskiego i lotniczego. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, najbardziej popularnym środkiem transportu jest samochód osobowy, który wybiera 79% podróżujących (w UE 83%), tj. nieznacznie więcej niż w 2010 r. Z autobusów i pociągów korzysta ponad 20% pasażerów (w UE niespełna 17%). W porównaniu z 2010 r. popularność autobusów jako środka transportu zmniejszyła się (z 17% do 13%), nieco częściej pasażerowie podróżują natomiast pociągami (z których korzysta blisko 8% pasażerów wobec 7% w 2010 r.). Podobne tendencje są obserwowane w skali całej UE.
Udział danego środka transportu w transporcie ogółem (%)
Pobierz więcej danych (.xls)2010 | 2018 | ||
---|---|---|---|
PL | samochody osobowe | 76,1 | 79,3 |
autokary, autobusy i trolejbusy | 16,8 | 12,9 | |
pociągi | 7,1 | 7,9 | |
UE |
samochody osobowe | 83,5 | 83,3 |
autokary, autobusy i trolejbusy | 9,3 | 8,7 | |
pociągi | 7,2 | 8,0 |
Polska jest w czołówce najbardziej zmotoryzowanych państw UE, jednak samochody posiadane przez mieszkańców kraju są na ogół starsze niż przeciętnie w ugrupowaniu. Na 1 tys. mieszkańców Polski przypada 617 samochodów (podczas gdy średnia unijna wynosi 513). Od 2010 r. liczba ta wrosła o 164, tj. w większym stopniu niż przeciętnie w UE (gdzie przybyło 41 aut na 1 tys. mieszkańców). Zdecydowana większość pojazdów użytkowanych w Polsce jest starsza niż 10 lat (ponad 77%, tj. więcej niż w 2010 r., gdy było ich 72%). Najnowszych samochodów, w wieku poniżej 2 lat, jest natomiast 6% (wobec 4% w 2010 r.). W całej UE samochody powyżej 10 lat stanowią niespełna połowę wszystkich aut, a te poniżej 2 lat – blisko 12%.
Natężenie hałasu w polskich miastach
Bolączką obszarów zurbanizowanych jest nadmierne narażenie na hałas, który według WHO jest obecnie jednym z większych zagrożeń środowiskowych. Na hałas pochodzący z sąsiedztwa lub z ulicy narzeka ponad 17% mieszkańców polskich miast oraz 14% mieszkańców małych miast i przedmieść (to nieco mniej niż w 2010 r. kiedy odsetki te wyniosły 21% i 16%). Dla porównania na obszarach wiejskich hałas jest dotkliwy dla 8% mieszkańców. Narażenie na hałas na obszarach miejskich w Polsce jest mniejsze niż przeciętnie w UE, gdzie skarży się na niego ponad 24% ludności w miastach i 17% osób zamieszkujących małe miasta i przedmieścia.
Odsetek osób narażonych na hałas wg poziomu zurbanizowania (%)
Dane dla UE dotyczą 2018 r.
2010 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|
PL | miasta | 21,3 | 18,8 | 17,4 |
małe miasta i przedmieścia | 15,7 | 15,1 | 13,9 | |
obszary wiejskie | 12,1 | 8,8 | 8,2 | |
UE | miasta | 26,1 | 24,2 | . |
małe miasta i przedmieścia | 17,5 | 17,1 | . | |
obszary wiejskie | 13,7 | 11,0 | . |
Odpady komunalne i recykling
Obszary zurbanizowane są źródłem większości odpadów komunalnych (stanowiących 10% wszystkich odpadów). W Polsce od kilku lat ilość rocznie wytwarzanych odpadów komunalnych stopniowo rośnie i obecnie przekracza poziom z 2010 r. o 4% (podczas gdy w UE nieznacznie spadła – o 1%). Przeciętny mieszkaniec kraju rocznie generuje 329 kg odpadów komunalnych (niecały kilogram dziennie), tj. o 13 kg więcej niż w 2010 r. Mimo to jest to nadal mniej niż średnio w UE, gdzie na jednego mieszkańca rocznie przypada 489 kg, tj. 1,34 kg dziennie. Głównym źródłem odpadów komunalnych są gospodarstwa domowe, które wytwarzają 84% wszystkich odpadów komunalnych (w 2010 r. było to niecałe 70%). Pozostałe odpady komunalne pochodzą z takich źródeł jak usługi komunalne, handel, mały biznes, biura i instytucje.
Ilość wytwarzanych odpadów komunalnych na 1 mieszkańca (kg)
Pobierz więcej danych (.xls)2010 | 2018 | |
---|---|---|
PL | 316 | 329 |
UE | 504 | 489 |
Coraz większa część odpadów komunalnych w Polsce jest poddawana recyklingowi. Od 2010 r. wskaźnik recyklingu zwiększył się z 15% do 26%. Nadal jednak jest to mniej niż średnio w UE, gdzie do ponownego wykorzystania trafia 30% odpadów komunalnych. Na zwiększenie skali recyklingu wpłynęły m.in. regulacje prawne dot. gospodarki odpadami, w tym ich selektywnej zbiórki. Selektywnie zbieranych jest obecnie prawie 4 mln ton odpadów rocznie, podczas gdy na początku dekady ilość ta nie przekraczała 1 miliona. Odpady zebrane selektywnie stanowią 31% wszystkich zebranych odpadów komunalnych (w 2010 r. było to niecałe 9%); w mieście ten odsetek wynosi 30% i jest nieco mniejszy niż na wsi – 34%. Wyraźnie zmieniła się struktura segregowanych odpadów, co jest spowodowane m.in. wprowadzeniem przepisów dotyczących sposobu ich segregacji. Na początku dekady do selektywnej zbiórki trafiały przeważnie papier i tektura, szkło oraz tworzywa sztuczne (łącznie stanowiły niemal 60% selektywnie zebranych odpadów); od 2010 r. ich udział zmniejszył się do 33% segregowanych odpadów. Mniejszy niż w 2010 r. jest również udział frakcji metali (obniżył się on z 2% do 0,4%). Wzrósł natomiast udział odpadów biodegradowalnych (z 21% do 30%), odpadów wielkogabarytowych (z 12% do 16%) oraz pozostałych (z 6% do 21%).
Odestek odpadów komunalnych poddanych recyklingowi (%)
Pobierz więcej danych (.xls)2010 | 2018 | |
---|---|---|
PL | 16,3 | 34,3 |
UE | 38,3 | 47,0 |
1 Od 1 lipca 2017 r. w całym kraju obowiązuje Jednolity System Segregacji Odpadów (JSSO), zakładający zbiórkę odpadów komunalnych w podziale na odpady zmieszane oraz pięć frakcji zbieranych selektywnie: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło oraz odpady podlegające biodegradacji. Wcześniej gminy miały dowolność w wydzielaniu frakcji.
Raport 2020
Polska na drodze zrównoważonego rozwoju
Copyright (c) 2020 ApexCharts