Polska na drodze zrównoważonego rozwoju. Raport SDG 2025

Cel 1
Cel 2
Cel 3
Cel 4
Cel 5
Cel 6
Cel 7
Cel 8
Cel 9
Cel 10
Cel 11
Cel 12
Cel 13
Cel 14
Cel 15
Cel 16
Cel 17

Dobrobyt

Cel 11. Uczynić miasta i osiedla ludzkie bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu

Jakość powietrza w polskich miastach

Zanieczyszczenie powietrza to jeden z najpoważniejszych problemów, z którymi borykają się polskie miasta. W najnowszym rankingu Europejskiej Agencji Środowiska aż 34 polskie miasta znalazły się wśród 100 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie1. Wśród nich są m.in. Chorzów, Sosnowiec, Katowice, Bytom i Ruda Śląska ‒ miasta z Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, gdzie od lat dominuje przemysł węglowy, hutniczy i energetyczny.

To właśnie w takich regionach szczególnie odczuwalne są skutki jednego z najgroźniejszych zanieczyszczeń powietrza ‒ pyłów zawieszonych PM2,5. WHO podkreśla, że ze względu na bardzo małą średnicę (nieprzekraczającą 2,5 μm) te drobne cząsteczki łatwo przenikają do najgłębszych partii płuc i naczyń krwionośnych, zwiększając ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, układu oddechowego oraz przedwczesnej śmierci. Według szacunków Europejskiej Agencji Środowiska, Polska należy do czołówki krajów Unii pod względem liczby przedwczesnych zgonów związanych z narażeniem na PM2,5, tuż za Bułgarią, Grecją i Chorwacją. Choć liczba tych zgonów na 100 tys. mieszkańców zmniejszyła się ze 117 w 2015 r. do 94 w 2022 r., nasz kraj wciąż odstaje od średniej UE, która wynosi 53.

Według WHO do 2020 r. za niebezpieczne dla zdrowia uznawano stężenie pyłów PM2,5 przekraczające 10 μg/m3, a w 2021 r. norma została zaostrzona do 5 μg/m3. W Polsce średnioroczne stężenie tych pyłów od lat przekracza normy WHO, ale sytuacja stopniowo się poprawia. W 2023 r. stężenie wyniosło 16 μg/m3 wobec 23 μg/m3 w 2015 r. Był to już trzeci rok z rzędu, w którym udało się utrzymać poziom zanieczyszczenia poniżej krajowego celu redukcji narażenia2 na pył PM2,5 (ustalony na 18 μg/m3) oraz czwarty rok, w którym nie przekroczono dopuszczalnego pułapu stężenia ekspozycji na pyły PM2,5, który wynosi 20 µg/m³.

Przedwczesne zgony spowodowane narażeniem na pył zawieszony (PM2,5) w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców w 2022 r.

Wyszczególnienie 2022
UE 53
FI1
SE5
EE6
IE10
LU11
DK20
NL30
FR30
MT33
PT35
BE36
AT37
ES39
DE39
LV44
LT52
SI61
CZ65
SK68
CY76
IT82
HU89
RO94
PL94
HR99
EL103
BG139

Na ten pozytywny trend w skali kraju miała wpływ coraz lepsza sytuacja na poziomie lokalnym. W 2023 r. 26 polskich miast i aglomeracji utrzymało poziom pyłów PM2,5 poniżej pułapu 20 µg/m³, czyli 2,5 razy więcej niż w 2015 r., kiedy takich miejsc było tylko 10. Poprawiła się sytuacja mieszkańców południowych aglomeracji (rybnicko-jastrzębskiej, górnośląskiej i krakowskiej) od lat najbardziej narażonych na pył PM2,5. Średnie stężenie pyłu PM2,5 w tych miejscach wyniosło 17−19 μg/m3 i było dużo mniejsze niż w 2015 r. - w aglomeracji rybnicko-jastrzębskiej spadło o niemal połowę, a w pozostałych o około 40%. Czystszym powietrzem oddychają także najmniej narażeni na pył PM2,5 mieszkańcy północnej Polski, m.in. aglomeracji trójmiejskiej, w której średnie stężenie tego pyłu zmniejszyło się do 12 μg/m3 z 14 μg/m3 w 2015 r.

1 Dane pochodzą z pełnego dwuletniego okresu pomiarowego, obejmującego lata 2022–2023. Ranking uwzględnia średnie stężenia trzech rodzajów zanieczyszczeń: PM2,5, NO₂ i O₃.
2 Krajowy cel redukcji narażenia to procentowe zmniejszenie krajowego wskaźnika średniego narażenia dla roku odniesienia, w celu ograniczenia szkodliwego wpływu danej substancji na zdrowie ludzi, które ma być osiągnięte w określonym terminie.
3 Pułap stężenia ekspozycji to maksymalny dopuszczalny poziom substancji w powietrzu, ustalony na podstawie krajowego wskaźnika średniego narażenia. Jego celem jest ograniczenie szkodliwego wpływu danej substancji na zdrowie ludzi. Pułap stężenia ekspozycji stanowi standard jakości powietrza, który powinien zostać osiągnięty w określonym czasie.

Narażenie ludności miejskiej na powietrze zanieczyszczone pyłem PM2,5 w aglomeracjach (µg/m3)

Wyszczególnienie 2015 2023
trójmiejska13,511,5
białostocka20,311,9
szczecińska17,312,6
bydgoska18,913,3
poznańska24,014,6
wrocławska25,714,8
łódzka24,115,0
lubelska24,815,0
warszawska22,915,4
krakowska36,917,1
górnośląska30,318,1
rybnicko-jastrzębska28,019,1
Pobierz więcej danych (.xls)

Transport lądowy

Polska stoi przed wyzwaniem ograniczenia emisji zanieczyszczeń, w szczególności tych pochodzących z transportu drogowego. Samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki i autobusy odpowiadają za ponad 70% gazów cieplarnianych emitowanych przez ten sektor. Pozostałe zanieczyszczenia pochodzą głównie z transportu morskiego i lotniczego. W Polsce, podobnie jak w innych krajach UE, samochód osobowy pozostaje najczęściej wybieranym środkiem transportu, co tylko pogłębia ten problem. W 2023 r. z samochodów korzystało 82% pasażerów (wobec 79% w 2015 r.). Pozostali (18%) wybierali transport autobusowy i kolejowy. W porównaniu z 2015 r. spadła liczba podróżujących autobusami (z 15% do 9%), ale nieco więcej osób wybierało pociągi — w 2023 r. podróżowało nimi prawie 9% pasażerów wobec 7% w 2015 r. Podobne zmiany widać także w całej UE.

Przewozy pasażerskie według środka transportu drogowego

PL UE
2015 2023 2015 2023
samochody osobowe 78,7 82,0 82,5 83,1
autokary, autobusy, trolejbusy 14,6 9,4 9,9 8,5
pociągi 6,7 8,5 7,6 8,4

Polska zajmuje 6. miejsce wśród najbardziej zmotoryzowanych krajów UE, co pokazuje jak ważną rolę w naszym codziennym transporcie odgrywają samochody. W latach 2015−2024 liczba samochodów na 1 tys. mieszkańców w Polsce wzrosła z 474 do 629, i obecnie przewyższa średnią unijną, która w tym czasie zwiększyła się z 508 do 578 pojazdów. Jednocześnie flota pojazdów w naszym kraju jest jedną z najstarszych w Unii. Z danych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że w 2023 r. średni wiek samochodu w Polsce wynosił ok. 15 lat, a w Unii − 13 lat. Większość samochodów w Polsce ma już ponad 10 lat. Odsetek takich pojazdów wzrósł z 68% w 2015 r. do 76% w 2024 r., co plasuje Polskę na 3. miejscu w UE pod względem liczby najstarszych aut. Z kolei odsetek nowych samochodów, czyli tych poniżej 2 lat, pozostaje stabilny − w latach 2015−2024 oscylował wokół 5−7%.

Na polskich drogach przybywa pojazdów zeroemisyjnych, napędzanych elektrycznie lub wodorowo (z wykorzystaniem ogniw paliwowych). Choć wciąż stanowią one niewielki procent wszystkich samochodów osobowych, ich systematyczny wzrost pokazuje stopniową transformację transportu w kierunku rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku. W 2024 r. pojazdy te stanowiły już 0,3% wszystkich pojazdów osobowych w Polsce wobec zaledwie jednej setnej promila w 2015 r. Nieco lepiej wygląda sytuacja w przypadku zeroemisyjnych autobusów, autokarów i trolejbusów – ich odsetek wzrósł w tym okresie z 0,6% do 1,5%. Mimo postępów, Polska wciąż odbiega od przeciętnej dla UE, gdzie odsetek zeroemisyjnych aut osobowych wynosi 2,2%, a zeroemisyjnych autobusów, autokarów i trolejbusów – 3,4%. Polska (obok Grecji) należy do krajów UE o najniższym odsetku zeroemisyjnych samochodów osobowych i znajduje się wśród dziesięciu krajów z najniższym odsetkiem zeroemisyjnych autobusów, autokarów i trolejbusów. Z kolei najwięcej pojazdów zeroemisyjnych można spotkać w Danii, Szwecji, Luksemburgu i Holandii.

Samochody osobowe na 1 tys. mieszkańców w 2024 r.

Wyszczególnienie 2024
UE 578
IT 701
LU 670
FI 666
CY 661
EE 635
PL 629
CZ 608
LT 598
DE 590
SI 587
FR 579
EL 579
MT 576
AT 569
PT 567
ES 544
NL 513
HR 513
BE 513
SK 502
BG 484
DK 478
SE 470
IE 466
HU 447
RO 444
LV 424
Pobierz więcej danych (.xls)
logo

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa
SDG@stat.gov.pl