Jakość powietrza w polskich miastach
Zanieczyszczenie powietrza to jeden z najpoważniejszych problemów, z którymi borykają się polskie miasta. W najnowszym rankingu Europejskiej Agencji Środowiska aż 34 polskie miasta znalazły się wśród 100 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie1. Wśród nich są m.in. Chorzów, Sosnowiec, Katowice, Bytom i Ruda Śląska ‒ miasta z Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, gdzie od lat dominuje przemysł węglowy, hutniczy i energetyczny.
To właśnie w takich regionach szczególnie odczuwalne są skutki jednego z najgroźniejszych zanieczyszczeń powietrza ‒ pyłów zawieszonych PM2,5. WHO podkreśla, że ze względu na bardzo małą średnicę (nieprzekraczającą 2,5 μm) te drobne cząsteczki łatwo przenikają do najgłębszych partii płuc i naczyń krwionośnych, zwiększając ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, układu oddechowego oraz przedwczesnej śmierci. Według szacunków Europejskiej Agencji Środowiska, Polska należy do czołówki krajów Unii pod względem liczby przedwczesnych zgonów związanych z narażeniem na PM2,5, tuż za Bułgarią, Grecją i Chorwacją. Choć liczba tych zgonów na 100 tys. mieszkańców zmniejszyła się ze 117 w 2015 r. do 94 w 2022 r., nasz kraj wciąż odstaje od średniej UE, która wynosi 53.
Według WHO do 2020 r. za niebezpieczne dla zdrowia uznawano stężenie pyłów PM2,5 przekraczające 10 μg/m3, a w 2021 r. norma została zaostrzona do 5 μg/m3. W Polsce średnioroczne stężenie tych pyłów od lat przekracza normy WHO, ale sytuacja stopniowo się poprawia. W 2023 r. stężenie wyniosło 16 μg/m3 wobec 23 μg/m3 w 2015 r. Był to już trzeci rok z rzędu, w którym udało się utrzymać poziom zanieczyszczenia poniżej krajowego celu redukcji narażenia2 na pył PM2,5 (ustalony na 18 μg/m3) oraz czwarty rok, w którym nie przekroczono dopuszczalnego pułapu stężenia ekspozycji na pyły PM2,5, który wynosi 20 µg/m³.
Przedwczesne zgony spowodowane narażeniem na pył zawieszony (PM2,5) w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców w 2022 r.
| Wyszczególnienie | 2022 |
|---|---|
| UE | 53 |
| FI | 1 |
| SE | 5 |
| EE | 6 |
| IE | 10 |
| LU | 11 |
| DK | 20 |
| NL | 30 |
| FR | 30 |
| MT | 33 |
| PT | 35 |
| BE | 36 |
| AT | 37 |
| ES | 39 |
| DE | 39 |
| LV | 44 |
| LT | 52 |
| SI | 61 |
| CZ | 65 |
| SK | 68 |
| CY | 76 |
| IT | 82 |
| HU | 89 |
| RO | 94 |
| PL | 94 |
| HR | 99 |
| EL | 103 |
| BG | 139 |
Na ten pozytywny trend w skali kraju miała wpływ coraz lepsza sytuacja na poziomie lokalnym. W 2023 r. 26 polskich miast i aglomeracji utrzymało poziom pyłów PM2,5 poniżej pułapu 20 µg/m³, czyli 2,5 razy więcej niż w 2015 r., kiedy takich miejsc było tylko 10. Poprawiła się sytuacja mieszkańców południowych aglomeracji (rybnicko-jastrzębskiej, górnośląskiej i krakowskiej) od lat najbardziej narażonych na pył PM2,5. Średnie stężenie pyłu PM2,5 w tych miejscach wyniosło 17−19 μg/m3 i było dużo mniejsze niż w 2015 r. - w aglomeracji rybnicko-jastrzębskiej spadło o niemal połowę, a w pozostałych o około 40%. Czystszym powietrzem oddychają także najmniej narażeni na pył PM2,5 mieszkańcy północnej Polski, m.in. aglomeracji trójmiejskiej, w której średnie stężenie tego pyłu zmniejszyło się do 12 μg/m3 z 14 μg/m3 w 2015 r.
1 Dane pochodzą z pełnego dwuletniego okresu pomiarowego, obejmującego lata 2022–2023. Ranking uwzględnia średnie stężenia trzech rodzajów zanieczyszczeń: PM2,5, NO₂ i O₃.
2 Krajowy cel redukcji narażenia to procentowe zmniejszenie krajowego wskaźnika średniego narażenia dla roku odniesienia, w celu ograniczenia szkodliwego wpływu danej substancji na zdrowie ludzi, które ma być osiągnięte w określonym terminie.
3 Pułap stężenia ekspozycji to maksymalny dopuszczalny poziom substancji w powietrzu, ustalony na podstawie krajowego wskaźnika średniego narażenia. Jego celem jest ograniczenie szkodliwego wpływu danej substancji na zdrowie ludzi. Pułap stężenia ekspozycji stanowi standard jakości powietrza, który powinien zostać osiągnięty w określonym czasie.
Narażenie ludności miejskiej na powietrze zanieczyszczone pyłem PM2,5 w aglomeracjach (µg/m3)
| Wyszczególnienie | 2015 | 2023 |
|---|---|---|
| trójmiejska | 13,5 | 11,5 |
| białostocka | 20,3 | 11,9 |
| szczecińska | 17,3 | 12,6 |
| bydgoska | 18,9 | 13,3 |
| poznańska | 24,0 | 14,6 |
| wrocławska | 25,7 | 14,8 |
| łódzka | 24,1 | 15,0 |
| lubelska | 24,8 | 15,0 |
| warszawska | 22,9 | 15,4 |
| krakowska | 36,9 | 17,1 |
| górnośląska | 30,3 | 18,1 |
| rybnicko-jastrzębska | 28,0 | 19,1 |
Transport lądowy
Polska stoi przed wyzwaniem ograniczenia emisji zanieczyszczeń, w szczególności tych pochodzących z transportu drogowego. Samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki i autobusy odpowiadają za ponad 70% gazów cieplarnianych emitowanych przez ten sektor. Pozostałe zanieczyszczenia pochodzą głównie z transportu morskiego i lotniczego. W Polsce, podobnie jak w innych krajach UE, samochód osobowy pozostaje najczęściej wybieranym środkiem transportu, co tylko pogłębia ten problem. W 2023 r. z samochodów korzystało 82% pasażerów (wobec 79% w 2015 r.). Pozostali (18%) wybierali transport autobusowy i kolejowy. W porównaniu z 2015 r. spadła liczba podróżujących autobusami (z 15% do 9%), ale nieco więcej osób wybierało pociągi — w 2023 r. podróżowało nimi prawie 9% pasażerów wobec 7% w 2015 r. Podobne zmiany widać także w całej UE.
Przewozy pasażerskie według środka transportu drogowego
| PL | UE | |||
|---|---|---|---|---|
| 2015 | 2023 | 2015 | 2023 | |
| samochody osobowe | 78,7 | 82,0 | 82,5 | 83,1 |
| autokary, autobusy, trolejbusy | 14,6 | 9,4 | 9,9 | 8,5 |
| pociągi | 6,7 | 8,5 | 7,6 | 8,4 |
Polska zajmuje 6. miejsce wśród najbardziej zmotoryzowanych krajów UE, co pokazuje jak ważną rolę w naszym codziennym transporcie odgrywają samochody. W latach 2015−2024 liczba samochodów na 1 tys. mieszkańców w Polsce wzrosła z 474 do 629, i obecnie przewyższa średnią unijną, która w tym czasie zwiększyła się z 508 do 578 pojazdów. Jednocześnie flota pojazdów w naszym kraju jest jedną z najstarszych w Unii. Z danych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że w 2023 r. średni wiek samochodu w Polsce wynosił ok. 15 lat, a w Unii − 13 lat. Większość samochodów w Polsce ma już ponad 10 lat. Odsetek takich pojazdów wzrósł z 68% w 2015 r. do 76% w 2024 r., co plasuje Polskę na 3. miejscu w UE pod względem liczby najstarszych aut. Z kolei odsetek nowych samochodów, czyli tych poniżej 2 lat, pozostaje stabilny − w latach 2015−2024 oscylował wokół 5−7%.
Na polskich drogach przybywa pojazdów zeroemisyjnych, napędzanych elektrycznie lub wodorowo (z wykorzystaniem ogniw paliwowych). Choć wciąż stanowią one niewielki procent wszystkich samochodów osobowych, ich systematyczny wzrost pokazuje stopniową transformację transportu w kierunku rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku. W 2024 r. pojazdy te stanowiły już 0,3% wszystkich pojazdów osobowych w Polsce wobec zaledwie jednej setnej promila w 2015 r. Nieco lepiej wygląda sytuacja w przypadku zeroemisyjnych autobusów, autokarów i trolejbusów – ich odsetek wzrósł w tym okresie z 0,6% do 1,5%. Mimo postępów, Polska wciąż odbiega od przeciętnej dla UE, gdzie odsetek zeroemisyjnych aut osobowych wynosi 2,2%, a zeroemisyjnych autobusów, autokarów i trolejbusów – 3,4%. Polska (obok Grecji) należy do krajów UE o najniższym odsetku zeroemisyjnych samochodów osobowych i znajduje się wśród dziesięciu krajów z najniższym odsetkiem zeroemisyjnych autobusów, autokarów i trolejbusów. Z kolei najwięcej pojazdów zeroemisyjnych można spotkać w Danii, Szwecji, Luksemburgu i Holandii.
Samochody osobowe na 1 tys. mieszkańców w 2024 r.
| Wyszczególnienie | 2024 |
|---|---|
| UE | 578 |
| IT | 701 |
| LU | 670 |
| FI | 666 |
| CY | 661 |
| EE | 635 |
| PL | 629 |
| CZ | 608 |
| LT | 598 |
| DE | 590 |
| SI | 587 |
| FR | 579 |
| EL | 579 |
| MT | 576 |
| AT | 569 |
| PT | 567 |
| ES | 544 |
| NL | 513 |
| HR | 513 |
| BE | 513 |
| SK | 502 |
| BG | 484 |
| DK | 478 |
| SE | 470 |
| IE | 466 |
| HU | 447 |
| RO | 444 |
| LV | 424 |
Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa
SDG@stat.gov.pl