Polska na drodze zrównoważonego rozwoju. Raport SDG 2025

Cel 1
Cel 2
Cel 3
Cel 4
Cel 5
Cel 6
Cel 7
Cel 8
Cel 9
Cel 10
Cel 11
Cel 12
Cel 13
Cel 14
Cel 15
Cel 16
Cel 17

Ludzie

Cel 4. Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Umiejętności cyfrowe i wyniki w nauce

Dobrze rozwinięte kompetencje cyfrowe to dziś nie tylko wygoda w korzystaniu z usług online, lecz także warunek aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym. W Polsce, według wskaźnika umiejętności cyfrowych, 63% osób w wieku 16–24 lata posiada podstawowe lub ponadpodstawowe umiejętności w tym zakresie – to mniej niż w 2021 r.1, kiedy odsetek ten wynosił 69%. To również mniej niż przeciętnie w Unii Europejskiej, gdzie kompetencje cyfrowe na tym poziomie deklaruje ok. 70% młodych osób. Polska jest jednym z krajów UE, w których najmniej młodych osób ma co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe (32%), a jednocześnie najwięcej posiada niski poziom tych kompetencji – w 2023 r. dotyczyło to 27% młodych Polaków (wobec 22% w 2021 r.). Niewielką grupę, podobnie jak w całej UE, stanowią osoby z wąskimi umiejętnościami cyfrowymi (mniej niż 7%) lub ograniczonymi (ponad 2%)2.

Polska młodzież najlepiej radzi sobie z czterema z pięciu badanych kompetencji cyfrowych: komunikacją i współpracą online, korzystaniem z informacji i danych, rozwiązywaniem problemów oraz tworzeniem treści cyfrowych. Od 93% do 99% osób w wieku 16–24 lata deklaruje podstawowe lub ponadpodstawowe umiejętności w tych obszarach, co przewyższa średnie wyniki dla całej Unii Europejskiej (które wynoszą 87-98%). Znacznie słabiej wypada natomiast pod względem bezpieczeństwa cyfrowego – w tym zakresie umiejętności wskazuje tylko 66% młodych Polaków, podczas gdy średnia w UE wynosi 80%.

Osoby w wieku 16-24 lata posiadające podstawowe i ponadpodstawowe umiejętności cyfrowe w 2023 r.

PL UE
komunikacja i współpraca 98,85 97,64
tworzenie treści cyfrowych 92,75 88,14
bezpieczeństwo cyfrowe 65,85 79,74
rozwiązywanie problemów 96,22 94,76
informacje i dane 92,68 87,29

Jak uczniowie radzą sobie z różnymi umiejętnościami, pokazują także wyniki międzynarodowego badania PISA, prowadzonego przez OECD. W 2022 r. polscy 15-latkowie osiągnęli słabsze wyniki niż w poprzednich edycjach badania (499 wobec 511 w 2018 r. i 501 pkt w 2015 r.3). Mimo to, Polska wciąż wypada bardzo dobrze na tle krajów Unii Europejskiej we wszystkich trzech dziedzinach (matematyce, czytaniu i naukach przyrodniczych). Jednocześnie wzrósł w 2022 r. (w porównaniu z dwoma poprzednimi badaniami) odsetek uczniów o najniższych poziomach umiejętności: w matematyce – do 23% (z 15-17%), w czytaniu – do 22% (z 14-15%) i w naukach przyrodniczych – do 19% (z 14-16%). Na takie wyniki mogły wpłynąć różne czynniki, a Instytut Badań Edukacyjnych wskazuje przede wszystkim pandemię COVID-19 i naukę zdalną oraz reformę systemu edukacji.

1 Zmiana metodologii wskaźnika umiejętności cyfrowych w 2021 r. (zgodna z Ramami Kompetencji Cyfrowych 2.0.), uniemożliwia porównanie danych z latami wcześniejszymi.
2 Wąskie umiejętności cyfrowe oznaczają opanowanie 3, a ograniczone umiejętności cyfrowe 2 z 5 obszarów umiejętności cyfrowych (korzystanie z informacji i danych, komunikacja i współpraca, tworzenie treści cyfrowych, bezpieczeństwo, rozwiązywanie problemów) na poziomie podstawowym lub ponadpodstawowym.
3 Badanie PISA (OECD) odbywa się co 3 lata wśród 15-latków, oceniając umiejętności w matematyce, czytaniu i naukach przyrodniczych. Ostatnia edycja była w 2022 r., a kolejna w 2025 r. (publikacja wyników w 2026 r.).

Uczniowie na najniższych poziomach osiągnięć (poniżej poziomu 2.) wg badania PISA

2015 2018 2022
PL UE PL UE PL UE
matematyka 17,2 22,2 14,7 22,9 23,0 29,5
czytanie 14,4 20,0 14,7 22,5 22,2 26,2
nauki przyrodnicze 16,3 21,1 13,8 22,3 18,6 24,2
Pobierz więcej danych (.xls)

Wyższe wykształcenie

Edukacja wyższa staje się coraz bardziej powszechna i dostępna. Obecnie 46% osób w Polsce w wieku 25-34 lata legitymuje się wyższym wykształceniem, tj. nieco więcej niż w 2015 r. (43%) i ponad trzykrotnie więcej niż w 2000 r. (14%). Pod tym względem Polska nie odbiega od średniej unijnej, która wzrosła z 37% w 2015 r. do 44% w 2024 r. Jednak pomiędzy poszczególnymi krajami członkowskimi UE występują znaczne różnice. Od lat liderami pod względem odsetka osób w wieku 25–34 lata z wykształceniem wyższym są Irlandia, Luksemburg i Cypr, gdzie ponad 60% młodych osób posiada dyplom uczelni wyższej. Z kolei na drugim biegunie znajdują się Rumunia (gdzie zaledwie co czwarta osoba w tej grupie wieku ma studia wyższe) oraz Włochy, Węgry i Czechy (z odsetkiem w granicach 32-34%).

We wszystkich krajach Unii Europejskiej istnieją również różnice w poziomie wykształcenia wyższego ze względu na płeć. Odsetek osób z dyplomem uczelni wyższej jest znacznie większy w przypadku kobiet niż mężczyzn. W Polsce 55% kobiet ma ukończone studia wyższe, podczas gdy wśród mężczyzn jest to 37%. Różnica ta jest u nas nieco większa niż przeciętnie w UE, gdzie wykształcenie wyższe posiada 50% kobiet i 39% mężczyzn. Najmniejsze zróżnicowanie pod względem płci w posiadaniu wyższego wykształcenia obserwuje się w Niemczech, Rumunii i Francji (ok. 6 p.proc.), a największe, przekraczające 20 p.proc., dotyczy Słowenii, Łotwy, Estonii i Chorwacji.

Osoby w wieku 25-34 lata z wykształceniem wyższym w 2024 r.

Wyszczególnienie %
UE 44,1
IE 65,2
LU 63,8
CY 60,1
LT 58,2
NL 55,1
SE 54,4
FR 53,4
ES 52,6
DK 51,2
BE 50,7
MT 46,9
PL 45,7
LV 45,0
EL 44,5
AT 44,1
PT 43,2
SI 43,1
EE 42,7
BG 40,5
DE 39,9
HR 39,4
FI 39,1
SK 37,2
CZ 33,5
HU 32,3
IT 31,6
RO 23,2

Edukacja dorosłych

Polacy nie tylko częściej zdobywają wyższe wykształcenie, ale też coraz chętniej podnoszą swoje kwalifikacje i doskonalą umiejętności, aby lepiej odpowiadać na potrzeby zmieniającego się rynku pracy. W kształceniu i szkoleniu uczestniczy obecnie ponad dwa razy więcej dorosłych Polaków w wieku 25–64 lata niż w 2015 r. (10% wobec niespełna 4%). Jest to jednak nadal mniej niż przeciętnie w UE, w której odsetek doszkalających się dorosłych wynosi blisko 14% (wobec 10% w 2015 r.). Pomiędzy krajami UE występują pod tym względem duże różnice – najchętniej dokształcają się Szwedzi, Duńczycy i Finowie (ok. 30% dorosłych osób), a sporadycznie – Bułgarzy oraz Grecy (poniżej 5%). W Polsce, podobnie jak we wszystkich krajach UE, to kobiety częściej niż mężczyźni decydują się na podnoszenie kwalifikacji (11% wobec 9%).

Osoby dorosłe (w wieku 25-64 lata) uczestniczące w kształceniu bądź szkoleniu

2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
PL 3,5 3,7 4,0 5,7 4,9 3,8 5,6 7,8 8,7 10,0
UE 10,1 10,3 10,4 10,7 10,8 9,1 10,9 11,9 12,8 13,5
Pobierz więcej danych (.xls)
logo

Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa
SDG@stat.gov.pl