Umiejętności cyfrowe i wyniki w nauce
Dobrze rozwinięte kompetencje cyfrowe to dziś nie tylko wygoda w korzystaniu z usług online, lecz także warunek aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym. W Polsce, według wskaźnika umiejętności cyfrowych, 63% osób w wieku 16–24 lata posiada podstawowe lub ponadpodstawowe umiejętności w tym zakresie – to mniej niż w 2021 r.1, kiedy odsetek ten wynosił 69%. To również mniej niż przeciętnie w Unii Europejskiej, gdzie kompetencje cyfrowe na tym poziomie deklaruje ok. 70% młodych osób. Polska jest jednym z krajów UE, w których najmniej młodych osób ma co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe (32%), a jednocześnie najwięcej posiada niski poziom tych kompetencji – w 2023 r. dotyczyło to 27% młodych Polaków (wobec 22% w 2021 r.). Niewielką grupę, podobnie jak w całej UE, stanowią osoby z wąskimi umiejętnościami cyfrowymi (mniej niż 7%) lub ograniczonymi (ponad 2%)2.
Polska młodzież najlepiej radzi sobie z czterema z pięciu badanych kompetencji cyfrowych: komunikacją i współpracą online, korzystaniem z informacji i danych, rozwiązywaniem problemów oraz tworzeniem treści cyfrowych. Od 93% do 99% osób w wieku 16–24 lata deklaruje podstawowe lub ponadpodstawowe umiejętności w tych obszarach, co przewyższa średnie wyniki dla całej Unii Europejskiej (które wynoszą 87-98%). Znacznie słabiej wypada natomiast pod względem bezpieczeństwa cyfrowego – w tym zakresie umiejętności wskazuje tylko 66% młodych Polaków, podczas gdy średnia w UE wynosi 80%.
Osoby w wieku 16-24 lata posiadające podstawowe i ponadpodstawowe umiejętności cyfrowe w 2023 r.
| PL | UE | |
|---|---|---|
| komunikacja i współpraca | 98,85 | 97,64 |
| tworzenie treści cyfrowych | 92,75 | 88,14 |
| bezpieczeństwo cyfrowe | 65,85 | 79,74 |
| rozwiązywanie problemów | 96,22 | 94,76 |
| informacje i dane | 92,68 | 87,29 |
Jak uczniowie radzą sobie z różnymi umiejętnościami, pokazują także wyniki międzynarodowego badania PISA, prowadzonego przez OECD. W 2022 r. polscy 15-latkowie osiągnęli słabsze wyniki niż w poprzednich edycjach badania (499 wobec 511 w 2018 r. i 501 pkt w 2015 r.3). Mimo to, Polska wciąż wypada bardzo dobrze na tle krajów Unii Europejskiej we wszystkich trzech dziedzinach (matematyce, czytaniu i naukach przyrodniczych). Jednocześnie wzrósł w 2022 r. (w porównaniu z dwoma poprzednimi badaniami) odsetek uczniów o najniższych poziomach umiejętności: w matematyce – do 23% (z 15-17%), w czytaniu – do 22% (z 14-15%) i w naukach przyrodniczych – do 19% (z 14-16%). Na takie wyniki mogły wpłynąć różne czynniki, a Instytut Badań Edukacyjnych wskazuje przede wszystkim pandemię COVID-19 i naukę zdalną oraz reformę systemu edukacji.
1 Zmiana metodologii wskaźnika umiejętności cyfrowych w 2021 r. (zgodna z Ramami Kompetencji Cyfrowych 2.0.), uniemożliwia porównanie danych z latami wcześniejszymi.
2 Wąskie umiejętności cyfrowe oznaczają opanowanie 3, a ograniczone umiejętności cyfrowe 2 z 5 obszarów umiejętności cyfrowych (korzystanie z informacji i danych, komunikacja i współpraca, tworzenie treści cyfrowych, bezpieczeństwo, rozwiązywanie problemów) na poziomie podstawowym lub ponadpodstawowym.
3 Badanie PISA (OECD) odbywa się co 3 lata wśród 15-latków, oceniając umiejętności w matematyce, czytaniu i naukach przyrodniczych. Ostatnia edycja była w 2022 r., a kolejna w 2025 r. (publikacja wyników w 2026 r.).
Uczniowie na najniższych poziomach osiągnięć (poniżej poziomu 2.) wg badania PISA
| 2015 | 2018 | 2022 | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| PL | UE | PL | UE | PL | UE | |
| matematyka | 17,2 | 22,2 | 14,7 | 22,9 | 23,0 | 29,5 |
| czytanie | 14,4 | 20,0 | 14,7 | 22,5 | 22,2 | 26,2 |
| nauki przyrodnicze | 16,3 | 21,1 | 13,8 | 22,3 | 18,6 | 24,2 |
Wyższe wykształcenie
Edukacja wyższa staje się coraz bardziej powszechna i dostępna. Obecnie 46% osób w Polsce w wieku 25-34 lata legitymuje się wyższym wykształceniem, tj. nieco więcej niż w 2015 r. (43%) i ponad trzykrotnie więcej niż w 2000 r. (14%). Pod tym względem Polska nie odbiega od średniej unijnej, która wzrosła z 37% w 2015 r. do 44% w 2024 r. Jednak pomiędzy poszczególnymi krajami członkowskimi UE występują znaczne różnice. Od lat liderami pod względem odsetka osób w wieku 25–34 lata z wykształceniem wyższym są Irlandia, Luksemburg i Cypr, gdzie ponad 60% młodych osób posiada dyplom uczelni wyższej. Z kolei na drugim biegunie znajdują się Rumunia (gdzie zaledwie co czwarta osoba w tej grupie wieku ma studia wyższe) oraz Włochy, Węgry i Czechy (z odsetkiem w granicach 32-34%).
We wszystkich krajach Unii Europejskiej istnieją również różnice w poziomie wykształcenia wyższego ze względu na płeć. Odsetek osób z dyplomem uczelni wyższej jest znacznie większy w przypadku kobiet niż mężczyzn. W Polsce 55% kobiet ma ukończone studia wyższe, podczas gdy wśród mężczyzn jest to 37%. Różnica ta jest u nas nieco większa niż przeciętnie w UE, gdzie wykształcenie wyższe posiada 50% kobiet i 39% mężczyzn. Najmniejsze zróżnicowanie pod względem płci w posiadaniu wyższego wykształcenia obserwuje się w Niemczech, Rumunii i Francji (ok. 6 p.proc.), a największe, przekraczające 20 p.proc., dotyczy Słowenii, Łotwy, Estonii i Chorwacji.
Osoby w wieku 25-34 lata z wykształceniem wyższym w 2024 r.
| Wyszczególnienie | % |
|---|---|
| UE | 44,1 |
| IE | 65,2 |
| LU | 63,8 |
| CY | 60,1 |
| LT | 58,2 |
| NL | 55,1 |
| SE | 54,4 |
| FR | 53,4 |
| ES | 52,6 |
| DK | 51,2 |
| BE | 50,7 |
| MT | 46,9 |
| PL | 45,7 |
| LV | 45,0 |
| EL | 44,5 |
| AT | 44,1 |
| PT | 43,2 |
| SI | 43,1 |
| EE | 42,7 |
| BG | 40,5 |
| DE | 39,9 |
| HR | 39,4 |
| FI | 39,1 |
| SK | 37,2 |
| CZ | 33,5 |
| HU | 32,3 |
| IT | 31,6 |
| RO | 23,2 |
Edukacja dorosłych
Polacy nie tylko częściej zdobywają wyższe wykształcenie, ale też coraz chętniej podnoszą swoje kwalifikacje i doskonalą umiejętności, aby lepiej odpowiadać na potrzeby zmieniającego się rynku pracy. W kształceniu i szkoleniu uczestniczy obecnie ponad dwa razy więcej dorosłych Polaków w wieku 25–64 lata niż w 2015 r. (10% wobec niespełna 4%). Jest to jednak nadal mniej niż przeciętnie w UE, w której odsetek doszkalających się dorosłych wynosi blisko 14% (wobec 10% w 2015 r.). Pomiędzy krajami UE występują pod tym względem duże różnice – najchętniej dokształcają się Szwedzi, Duńczycy i Finowie (ok. 30% dorosłych osób), a sporadycznie – Bułgarzy oraz Grecy (poniżej 5%). W Polsce, podobnie jak we wszystkich krajach UE, to kobiety częściej niż mężczyźni decydują się na podnoszenie kwalifikacji (11% wobec 9%).
Osoby dorosłe (w wieku 25-64 lata) uczestniczące w kształceniu bądź szkoleniu
| 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PL | 3,5 | 3,7 | 4,0 | 5,7 | 4,9 | 3,8 | 5,6 | 7,8 | 8,7 | 10,0 |
| UE | 10,1 | 10,3 | 10,4 | 10,7 | 10,8 | 9,1 | 10,9 | 11,9 | 12,8 | 13,5 |
Główny Urząd Statystyczny
Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa
SDG@stat.gov.pl